انواع فروشگاه‌های خرده فروشی

انواع فروشگاه‌های خرده فروشی

انواع فروشگاه‌های خرده فروشی

بعضی از انواع فروشگاه‌های خرده فروشی که مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات را برای مصرف و استفاده‌ی فوری خریداری کنند، عبارتند از:

۱. فروشگاه‌های زنجیره‌ای

طیف گسترده‌ای از کالاها را می‌فروشند که در دسته‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت یک فروشگاه قرار گرفته‌اند. بعضی از دسته‌های این فروشگاه‌ها شامل کفش، لباس، محصولات زیبایی، جواهرات، لوازم خانگی و غیره می‌شوند. فروشگاه‌های شهروند و اتکا مثال‌هایی از این نوع فروشگاه‌ها در ایران هستند.

۲. فروشگاه‌های خواروبار و سوپرمارکت‌ها

همه نوع محصولات خوراکی و نوشیدنی را می‌فروشند و گاهی محصولات دیگر مثل لوازم خانگی، لباس یا لوازم الکترونیکی را نیز دربرمی‌گیرند.

۳. خرده فروشان دارای انبار

این فروشگاه‌ها ساختمان‌هایی شبیه انبار و بدون هیچ تجملاتی هستند که انواع مختلفی از محصولات بسته‌بندی در حجم بالا را به قیمت‌هایی پایین‌تر از خرده فروشی می‌فروشند. فروشگاه‌های کاستکو و بی‌جی در آمریکا که قبلا معرفی شدند، در این دسته جای می‌گیرند.

۴. خرده فروشان تخصصی

برندهایی هستند که بر دسته‌ای خاص از محصولات تمرکز دارند، مانند برندهای ورزشی نایک و آدیداس.

۵. خرده فروش دکه‌ای

معمولا بخشی از یک مجموعه‌ی خرده فروشی است که عمدتا بنزین می‌فروشد، اما طیف محدودی از کالاهای خواروبار و محصولات مرتبط با خودرو را نیز با قیمتی بالاتر از فروشگاه‌های معمولی عرضه می‌کند.

۶. خرده فروش تخفیفی

طیف گسترده‌ای از محصولات را می‌فروشد که اغلب دارای برچسب خصوصی هستند یا برندهای عمومی را با قیمتی پایین‌تر از قیمت خرده فروشی به فروش می‌رساند. مثال‌های این نوع فروشگاه‌ها در ایران، افق کوروش و جانبو هستند. در آمریکا برندهای فامیلی دلار (Family Dollar)، دلار جنرال (Dollar General) و بیگ لاتز (Big Lots) اغلب اجناسی از برندهایی که دیگر تولید نمی‌شوند را با قیمتی کمتر از قیمت عمده‌فروشی، می‌فروشند.

۷. خرده فروش موبایلی

این فروشگاه از یک پایگاه تلفن هوشمند برای پردازش تراکنش‌های خرده فروشی استفاده می‌کند و سپس محصولات خریداری شده را مستقیما برای مشتری ارسال می‌کند.

۸. خرده فروش اینترنتی

چنین فروشگاهی محصولات را از طریق یک فروشگاه اینترنتی می‌فروشد و خریدها را مستقیما به درب منزل یا محل کار مشتری ارسال می‌کند. این نوع خرده فروش فارغ از هزینه‌های اضافی است که یک خرده فروش سنتی درگیر آن است و معمولا قیمت آن از قیمت خرده فروشی معمول پایین‌تر است.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها