صنعت خرده‌فروشی ۲۰۱۹

خرده فروشی 2019

 صنعت خرده‌فروشی ۲۰۱۹

کارشناسان به این صنعت بسیار خوش‌بین هستند و معتقدند خرده‌فروشان و برندها باید راهکارهای استراتژیک برای افزایش تعامل با مشتری به کار بگیرند. در سال 2019، رد پای این تحولات قابل پیگیری است.

شیوه جدید فروش

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دیگر نیازی نیست مشتریان در صف انتظار بایستند. ناکارآمدی پایانه‌های فروش سنتی، میلیاردها دلار هزینه‌ اضافی روی دست فروشندگان می‌گذارد و از کیفیت تجربه‌ مشتری می‌کاهد. در دنیای امروز، اضافه کردن امکانات اضافی به پایانه‌ فروش با هدف حذف صف‌های انتظار و ارتقای سطح کیفیت تجربه‌ مشتری، اقدامی آسان و کم‌هزینه است.

 آمازون چه کرد!

آمازون پیشگام مفهوم  اسکن و خرید آنلاین است. تنها کاری که هنگام مراجعه به فروشگاه‌های مجهز به تکنولوژی «اسکن اند گو» آمازون باید انجام دهید، برداشتن محصول مورد نیاز و بیرون آمدن از مغازه است. در این فروشگاه‌ها نیازی به استخدام صندوق‌دار وجود ندارد زیرا تکنولو‌ژی‌های هوش مصنوعی و سیستم‌های پیشرفته‌ تشخیص چهره به دقت و سرعت، چهره‌ شما و کالایی که خریداری کرده‌اید را شناسایی کرده و مبلغ آن را از کارت اعتباری متصل به حساب آمازون کسر می‌کنند.

طراحی ظاهر

اخیرا شاهد افزایش تعداد سرویس‌های استایلینگ و طراحی ظاهر هستیم. برندهای مربوطه پس از پرسیدن سوالاتی در مورد ظاهر و سلیقه‌ افراد، گلچینی از لباس‌ها، محصولات زیبایی و اکسسوری را برای آنها ارسال می‌کنند.
توجه خرده‌فروشان به سمت خدمات استایل جلب شده و شروع به تقلید از نسخه‌های آنلاین و فروشگاهی آن کرده‌اند. با استفاده از قابلیت‌های موجود روی اپلیکیشن بومی برندها، کارمندان فروشگاه می‌توانند به‌طور مستقیم با مشتریان به گفت‌وگو بپردازند و بر حسب سلیقه‌ هر مشتری، لباس‌های تکی یا ست را به او پیشنهاد دهند. این لباس‌های پیشنهادی را هم می‌توان از طریق اپلیکیشن برای مشتری ارسال کرد و هم به صورت حضوری در اتاق پرو فروشگاه، به او تحویل داد.

سیستم وفاداری مشتریان

به تازگی شاهد روند جدیدی به نام اپلیکیشن‌های مشتریان وفادار هستیم. این اپلیکیشن‌ها تنها برای مشتریان با سطح وفاداری خاصی قابل دسترسی هستند و مجموعه‌ای از امکانات مهم را در اختیار آنها قرار می‌دهند. یکی از این امکانات، دادن پاداش وفاداری است که از طریق عرضه‌ جدیدترین محصولات، محتواهای ویژه، بازی‌ها و دعوت به شرکت در رویدادها انجام می‌گیرد. تانگوی آدیداس، استودیو کانکت تارگت و نایک‌پلاس نمونه‌هایی از این اپلیکیشن‌ها هستند.
این اپلیکیشن‌های طرفداری، علاوه‌بر مزایایی که برای مصرف‌کننده دارند، فرصت‌های سودمندی را در اختیار صاحبان برند قرار می‌دهند، در استودیو کانکت که متعلق به کمپانی تارگت است، کاربران می‌توانند محصولاتی که هنوز روانه‌ بازار نشده‌اند را مشاهده کرده و به آنها رای دهند. به زبان ساده‌تر، تارگت با این کار درواقع یک تیم رایگان را برای توسعه‌ محصولات آینده‌ خود تدارک دیده است. نایکی‌پلاس هم در ازای دریافت اطلاعات شخصی کاربران در حوزه‌ علاقه‌مندی‌های آنها، موسیقی، راهنمای مدیتیشن و کلاس‌های تناسب اندام رایگان را در اختیارشان قرار می‌دهد.
ایجاد احساس منحصربه‌فرد بودن، ارتقای سطح تعامل با مشتری، تبدیل کردن مشتریان به سفیران محصول و مهم‌تر از همه، افزایش فروش و ارزش طول عمر مشتری، از مزایای این اپلیکیشن‌های طرفداری هستند. یک اپلیکیشن‌ طرفداری اختصاصی، می‌تواند درآمد سالیانه‌ یک شرکت را تا پنج درصد افزایش دهد.

شخصی‌سازی 

شخصی‌سازی در خرده‌فروشی به این معنا نیست که بر اساس سلیقه‌ افراد، یک گروه خاصی از مشتریان را مورد هدف قرار دهیم. در دنیای مدرن امروزی، برندها باید روی عرضه‌ خدماتی فراشخصی‌سازی‌شده تمرکز کنند و با به‌کارگیری روش‌های پیچیده‌ جمع‌آوری داده و استخراج نکات کلیدی، تجربه‌ای عالی را در اختیار مشتری قرار دهند. جمع‌آوری و استفاده‌ی موثر از داده تا حدی مهم است که بسیاری از برندهای خرده‌فروشی به ایجاد تیم‌های گردآوری و تحلیل داده روی آورده‌اند. یکی از روش‌های متداول جمع‌آوری داده که امروزه بسیار به چشم می‌خورد، پرسش و پاسخ در مورد استایل و ظاهر افراد است. اغلب این پرسش و پاسخ‌ها توسط اپلیکیشن‌های برندها انجام می‌گیرد. به‌عنوان مثال، در اپلیکیشن کورس‌وی‌آی‌پی که به شرکت مایکل کورس تعلق دارد از کاربران سوالاتی در زمینه‌ اهداف استایلینگ، رنگ مورد علاقه، عادات خرید، شکل بدنی، سبک مورد علاقه و سایر اطلاعات شخصی پرسیده می‌شود. با این کار، از یک طرف مشتریان از دریافت مشاوره‌های خصوصی در مورد سبک و ظاهر خود خوشحال می‌شوند و در طرف دیگر، برندها اطلاعاتی باارزش را به دست می‌آورند و در توسعه‌ محصولات جدید و برگزاری کمپین‌های بازاریابی، از این اطلاعات بهره‌مند می‌شوند.

منبع:تجارت طلایی

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها