سود یا بازده دارایی؟

سود یا بازده دارایی؟

نویسنده: دکتر سیدجواد موسوی

کدام یک شاخص مهم تری برای سنجش عملکرد مالی در صنعت خرده فروشی به حساب می آید؟

امروزه رقابت در صنعت خرده فروشی، باعث رشد روز افزون فروشگاه های زنجیره ای شده است. اما از طرف دیگر، نحوه حسابداری فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها و مدل های سودآوری همواره چالشی برای مدیران این کسب و کارها بوده است.

اهداف و مقاصد مالی بخش ضروری استراتژی های بازار خرده فروش به شمار می رود. هنگام سنجش عملکرد مالی یک شرکت، بیشتر مردم و حتی خبرگان بر سود متمرکز می شوند: سود خرده فروش، یا سود به صورت درصدی از فروش سال گذشته، چقدر بوده و امسال و در آینده چگونه خواهد بود؟ اما به نظر نویسنده مقیاس عملکرد مالی مناسب، سود نیست بلکه بازده دارایی است. بازده دارایی سودی است که از طریق دارایی های شرکت(جاری و ثابت) تولید می شود. یک خرده فروش ممکن است هدف مالی برای ایجاد سودی معادل یک میلیارد تومان در سال داشته باشد اما خرده فروش حتما باید دارایی هایی را در نظر داشته باشد که برای ایجاد این سود احتیاج دارد. خرده فروش زمانی خوشحال خواهد بود اگر یک میلیارد تومان سود کند و فقط پنج میلیارد تومان دارایی داشته باشد(بازده دارایی بیست درصدی) اما ناامید خواهد شد اگر بخواهد از چهل میلیارد تومان دارایی استفاده کند تا یک میلیارد تومان سود (بازده دارایی دو و نیم درصدی) بسازد.

در این مقاله سعی کردم به این نکته اشاره کنم که یکی از مهمترین بخش هایی که معمولا سرمایه گذاران در سال های اخیر در بدو ورود به صنعت خرده فروشی مورد توجه قرار ندادند میزان سرمایه گذاری در بخش دارایی های ثابت است که با توجه به نرخ رشد ارز در سالیان گذشته هزینه ی راه اندازی و استقرار سیستم های فروشگاهی رو دو چندان کرده است. برای حل این مسئله پیشنهاد می شود تا مدیران مالی از  مدل سود راهبردی که روشی برای خلاصه کردن عواملی است که بر عملکرد مالی شرکت تاثیر می گذارد و با بازده دارایی اندازه گیری می شود استفاده کنند. دو خرده فروش که هر یک سودی معادل یک میلیارد تومان به دست می آورند، در نگاه نخست، ممکن است مشابه به هم به نظر برسند اما اگر یکی ده میلیارد تومان و دیگری 25 میلیارد تومان دارایی داشته باشند عملکرد خرده فروش ها متفاوت به نظر می رسد. قطعا عملکرد اولی بهتر است، زیرا دارایی کمتری برای سودش نسبت به دیگری نیاز دارد، بنابراین خرده فروشی نمی تواند فقط خودش را در ساخت سود در نظر بگیرد. بلکه باید از طریق متعادل کردن سود، و نیز دارایی مورد نیاز برای ایجاد آن سود، سود کارآمد بدست آورد.

بنابراین می توان دارایی‌های ثابت را یكی از نقاط و کانون‌های حساس تمركز سرمایه‌گذاری‌های سازمان‌های خرده فروشی دانست که یکی از منابع اصلی سازمان جهت دستیابی به اهداف تعیین شده سازمان محسوب میگردند. این دارایی‌ها، اقلامی مشهود با عمری طولانی می باشند که در جریان عملیات سازمان مورد استفاده قرار می گیرند، در نتیجه، کنترل دقیق بر وضعیت این‌گونه دارایی‌ها به منظور نگهداری صحیح ، بهبود و جایگزینی آنها، كنترل نقل و انتقالات، کنترل وضعیت بیمه‌ای اموال، محاسبه‌ی هزینه استهلاك و…. امری ضروری است.

جمع آوری اطلاعات در خصوص ویژگی ها و خصوصیات هریک از دارایی ها  ، به عنوان یک نیاز اطلاعاتی مهم برای سازمانها تلقی می گردد وسازمانها با طراحی سیستم اطلاعات مناسب میتوانند اطلاعات مورد نیاز در خصوص دارایی های خود را بصورت دقیق در اختیار داشته و همچنین کیفیت تصمیم های اتخاذ شده دربرنامه ریزی های آتی سازمان درجهت تامین دارایی ها نیز، به کارآمـــــدی و قابلیت انعطاف پذیری سیستم های اطلاعاتی دارایی سرمایه ای بستگی خواهد داشت. لذا داشتن اطلاعات دقیق از میزان دارایی ها و تجهیزات سازمانی  نقش بسزایی در حفظ، بکارگیری بهینه و مناسب این تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه ها و سود آوری سازمان خواهد داشت.

اهدافی که سیستم های مدیریت اموال و دارای ثابت در پی دستیابی به آن می باشد به شرح ذیل است:

1- جمع آوری و نگهداری اطلاعات دارایی سرمایه ای بدست آمده در قالبی منسجم و یکپارچه

2- قابلیت پاسخگویی سریع وکامل به نیازهای اطلاعاتی جهت متقاضیان درون و برون سازمانی

3- تحویل اموال به امانتداران و تعیین محل استقرار، جهت ایجاد کنترل های نگهداری و حفظ و اموال گردانی های دوره ای 

4- حسابداری اموال و دارایی های ثابت،  شامل خرید، ثبت استهلاک دارایی، تعمیرات اساسی، خروج دارایی و…   

 -3تسریع و کمک به فرآیندهای تصمیم گیری و پشتیبانی سازمان

فرآیندهای اجرایی  :

جهت ایجاد یک سیستم مدیریت اموال و دارایی ثابت به فرآیندهای زیر نیاز داریم  :

  • فرآیند صحیح خرید و ورود دارایی به سازمان

  • فرآیند نگهداری و استفاده از ابزارها و روش های حفظ دارایی

  • فرآیند اموال گردانی دوره ای جهت اطلاع از آخرین وضعیت دارایی و کنترل امانتداران

  • فرآیند خروج دارایی از سازمان 

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای سیستم های بهینه مدیریت اموال و دارایی ثابت :

نرم افزارهای مدیریت اموال و دارایی ثابت با امکان استفاده از بارکد و RFID

  • سیستم های BARCODE

شامل پرینتر های چاپ برچسب اموال،reader  های برچسب و  PDA های اموال گردانی 

  • سیستم های RFID

انواع برچسب  rfid tag  ، خواننده بر چسب Reader ،  .انواع نویسنده اطلاعات Printer، آنتن تقویت کننده سیگنال

 

 

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها