آشنایی با pocket shop و کارکردهایش

آشنایی با pocket shop و کارکردهایش

آشنایی با pocket shop و کارکردهایش

این روزها همزمان با ورود موج جدید تکنولوژی به مراکزخرید و صنعت خرده فروشی، شاهد به وجود آمدن اصلاحاتی هستیم که تا پیش از این معنایی نداشت.

به عنوان مثال شاید سالها ایده مسقف سازی و ایجاد غرفه های کوچک برای برندها و فروشگاهها وجود داشت، اما اولین بار این ایده در آمریکا اجرایی شد و فروشگاه های بسیار کوچک در حد یک غرفه به ارائه خدمات پرداختند.

ایده اولیه و عوایدش
برای اولین بار شکل نوین کیوسکها که به عنوان جهانی “pocket shops” معروف شده اند در مراکز خرید آمریکا به اجرا درآمدند.

در دهه ۶۰ شکل سنتی خرید مبتنی بر حضور فیزیکی و خرید از فروشگاه های بزرگ بود، اما در طول زمان اوضاع متفاوت شد و صاحبان مراکز خرید و برندهای خرده فروشی تصمیم گرفتند با در نظر گرفتن دکه هایی کوچک برای خودشان هم جای کمتری اشغال کنند و هم در صورت تمایل در چند غرفه زیرمجموعه های خودشان را به عرضه برسانند.

این شیوه در دهه ۸۰ با استقبال گسترده ای مواجه شد و کم کم به سایر نقاط دنیا تسری یافت. ترکیه و آلمان اولین کشورهایی بودند که به “pocket shops” روی خوش نشان دادند و همزمان با در نظر گرفتن فضایی برای این پدیده، مشتریان زیادی را جذب خودشان کردند. حالا در تمام مراکز خرید دنیا نقش “pocket shops” کاملا انکارناپذیر است و ما شاهد حداقل ۵ کانتر در هر مرکز خرید هستیم.

ماهیت و چگونگی کارکرد
کارکرد “pocket shops” تنها منحصر به تبلیغ و فروش نیست. شما با در اختیار داشتن چند کانتر مخصوص می توانید با برندهای مختلف و حتی رقیبتان در تعامل باشید و از این طریق بر میزان محبوبیتتان بیفرایید.

در این بین ماجرای مالکیت، عمده بحث ها را پیرامون “pocket shops” به وجود آورده است.

معمولا مراکز خرید که این کانترها را در خود قرار میدهند، ادعای مالکیت را مطرح می کنند، اما این مشکل اخیرا توسط قانون های جدید اتحادیه جهانی مراکز خرید حل شده و استقلال درآمد “pocket shops” باعث شده مالکیت کانترها بر عهده برندی باشد که منطقه را به تصرف خودش در آورده است.

آمار جالب
آمار نشان داده pocket shops برخلاف تصور نه تنها تب خرید را کاهش نداده، بلکه به دلیل فضای کوچک خاص خودش جا برای خلاقیت در تزیین و طراحی دارد و به همین دلیل طبق آمار منتشر شده میزان خرید از مراکز خریدی که حداقل 3 “pocket shops” را در خود جای داده اند، نسبت به همتایانش 3۰ درصد بیشتر بوده است. البته “pocket shops” تنها درون مال ها و مراکز خرید وجود ندارند و از ماهیت بیرونی هم برخوردار هستند،

با این حال اصولا حیات “pocket shops” وابستگی زیادی مراکز خرید و مالها دارد. طی یک دهه گذشته “pocket shops” به تنهایی به اندازه یک ششم کل خریدهای انجام شده از مراکز خرید سود نصیب برده اند که این موضوع نشان میدهد تا چه اندازه باید این رویه مدرن خرید را جدی گرفت.

جهان شمولی
یکی دیگر از دلایل محبوبیت “pocket shops” فراگیر بودنشان است، و به این معنا که در سال های اخیر تقریبا در هر مکانی از فرودگاه تا میدان های خرید و حتی در کوچه های تجاری، شاهد چند نمونه از “pocket shops” بودیم؛ نمونه های کاملا موفق تجاری و البته مطابق با استانداردترین نمونه های تجاری.

شعارهای تحقق یافته
“pocket shops” شعار “طراحی، گسترش و صدور” پا به عرصه وجود گذاشت و در سال های اخیر به خوبی به وعده هایش عمل کرد. البته نباید فراموش کرد تبلیغ مراکز خرید و مالها در معرفی آنها نقش کلیدی داشته و در واقع “pocket shops” هم بخشی زیادی از درآمد و شهرت خودشان را مدیون صنعت مراکز خرید هستند.

با توجه به توسعه بیش از پیش مراکز خرید و تجهیز آنها به آخرین تکنولوژی روز به نظر می رسد “pocket shops” از قافله عقب نماند و برای پیشرفت هر چه بیشتر راه مراکز خرید را در پیش بگیرد. با وجود این که هنوز برای بسیاری از مردم وجود دنیا ناشناخته است، اما در همین مدت گذاشت کوتاه توانسته خود را در قلب و ذهن مشتری جای دهد.

برای صنعتی نه چندان با قدمت، قدم گذاشتن در مسیر شناسایی و پیشرفت بیشتر، قطعا بهترین گزینه و انتخاب ممکن به حساب می آید.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها