اصول انضباطی در فروشگاه

اصول نظم و انضباط در فروشگاه

اصول انضباطی در فروشگاه

اصول انضباطی فروشگاه

نظم و انضباط به عنوان اصلی مهم و اساسی درزندگی افراد است.راه اندازی و مدیریت انواع مغازه و فروشگاه در هر ابعادی نیز از این اصل مستثنی نیست.

دراین مقاله سعی داریم تا شما را با چندی از این اصول مهم آشنا سازیم.

اقدامات انضباطی باید یکنواخت، مداوم و پیگیر بوده و از طریق مواخذه و تنبیه متخلفین و تشویق افرادی که خدمات فوق العاده را انجام می دهند به موقع به اجرا گذارده شود.

* هدف از تنبیه اصلاح فرد متخلف و تنبیه و آگاهی دیگران می باشد و تنبیه نباید جنبه انتقامی داشته باشد.

–  اصول زیر در تنبیه و تشویق کارکنان باید رعایت گردد:

۱- هر رئیس در هنگام تنبیه با تشویق زیردستان خود علاوه بر سمت ریاست باید نقش قاضی را ایفاء نموده و موضوع را با نوع و میزان تنبیه با تشویق تطبیق داده و در حدوده اختیارات خود حکم صادر نماید.

۲- در تعیین تنبیه یا تشویق باید سوابق کاری، روحیه زیردستان، اوضاع و احوال و علل و انگیزه ارتکاب اعمال، میزان آگاهی متخلف از مقررات خدمتی و آثار ناشی از عدم اجرای آنها مورد توجه قرار گیرد.

۳- قبل از تعیین تنبیه با تشویق رئیس باید تامل و تعمق کافی نموده و پس از اینکه اجرای آن را ضروری تشخیص داده با قاطعیت و سریعا آن را اجراء نماید تا زیردستان تصور ننمایند رئیس در تعيين تنبیه با تشویق دچار تردید و دودلی شده است.

۴- تنبیه یا تشویق باید مبتنی بر مصالح فروشگاه بوده و خالی از هر نوع حب و بغضی باشد.

۵- تاخیر در اجرای تنبیه یا تشویق موجب تقلیل اثرات آن می گردد.

۶- تشویق فقط در ازاء اعمال برجسته و خدمات فوق العاده زبردستان به عمل می آید و انجام خدمات عادی نباید موجب تشویق با امتیازی گردد.

۷- چون قدردانی از خدمات فوق العاده و اعمال برجسته افراد خدمت گزار و همچنین تنبیه عناصر خطاکار یکی از مهم ترین عوامل مدیریت و رهبری است، لذا روسا باید در تنبیه و تشویق زیردستان اصول رهبری را کاملا مورد توجه قرار دهند.

۸- اجرای تنبیه با تشویق باید مبتنی بر اصول تعریف شده در فروشگاه باشد.

۹- تنبيهات انضباطی باید به منظور بهبود خدمات و انضباط عمومی فروشگاه بوده و طوری انجام گردد که زیردستان به بی طرفی و عدالت روسای خود معتقد گردند.

۱۰- برای تقصیری که تشخیص متخلف یا متخلفين مقدور نیست نباید عده ای را دسته جمعی تنبیه کرد زیرا نسبت به افراد با انضباط بی عدالتی شده و آنان را از خدمت دلسرد کرده و اعتماد آنان را نسبت به روسا سلب می نماید.

۱۱- هرگاه رئیسی را در مقابل زیر دستانش تنبیه یا سرزنش نمایند موجب سلب اعتماد زیر دستان خواهد شد. تنبیه و سرزنش روسا در مقابل زیردستان ممنوع است.

۱۲- زیردستان را نبایستی هرگز تهدید به تنبیه کرد و با وعده امتیازی داد.

۱۳- در اجرای تشویق و اعطای امتیازات باید توجه داشت که جنبه عدالت کاملا مراعات شود. تشویق کسانی که بر دیگران مزیتی نداشته و خدمات فوق العاده انجام نداده اند بی عدالتی درباره کلیه افراد است.

۱۴- روسا موظفند علل بی انضباطی و ناراحتی های مرئوسین خود را جستجو نموده و در رفع آن اقدام نمایند.

۱۵- روسا موظفند در موقع تنبیه یا تشویق علت آن را به پرسنل مربوط اعلام نمایند.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها