خرده فروشی آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی آن

خرده فروشی آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی آن

هنگامی کسب وکاری بدون در نظر گرفتن  از این که کالا فیزیکی، دانلودی یا خدمت باشد آن را با هدف ارائه به مصرف‌کننده نهایی عرضه کند، تجارت آنها نوعی از خرده‌فروشی  است. نقطه مقابل «خرده فروشی» را می‌توان نوعی عمده فروشی دید.

در عمده فروشی که اغلب نقش واسط را دارد خریدار الزاما مصرف‌کننده نهایی نیست اما در خرده‌فروشی مشتری همان مصرف‌کننده نهایی است. به نقل از سایت آرتمن وب خرده‌فروشی طیف وسیعی از فروش (کالا و خدمات) از کالاهای پرمصرف روزانه مثل نان و  لبنیات گرفته تا فروش خودرو، تور مسافرتی، بیمه، خدمات مشاوره یا آموزش را شامل می شود.

دلیل محبوبیت خرده فروشی

بازار نسبتا ثابت، مشتری شناخته شده‌، اطمینان از تکرار خرید، عدم نیاز به پیچید‌گی‌های فنی و اجرایی برای ساختن فروشگاه، امکان شروع و راه‌اندازی با حداقل سرمایه، امکان جذب سریع سرمایه‌گذار، بازاریابی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی ژئومارکتینک، درک ساده‌تر مشتری اینترنتی از محصولات ارائه شده و غیره از مهمترین مواردی است که بنیانگذاران را تشویق می‌کند در حوزه‌ی خرده فروشی وارد شوند.

جای تعجب نیست که بسیاری از دلایل بنیانگذاران کسب و کارهای نوپای آنلاین (استارت آپ ها) با فردی که پارکینگ منزل خود را تبدیل به سوپرمارکت می‌کند مشترک باشد! یکی از مهمترین مزیت‌های خرده‌فروشی برای مشتریان قمیت‌های پائین‌تر نسبت به بازار است که اغلب به دلیل حذف واسطه‌های فروش است. همچنین امکان افزودن خدمات جانبی به فروش‌های خرد مزیت دیگری است که باعث می‌شود مشتریان رغبت زیادی به این نوع خرید داشته باشند. مثلا در بسیاری از موارد خرید یک کالای کوچک به‌صورت اینترنتی به مراتب ازصرف وقت در ترافیک شهری یا سفر به مرکز خرید اصلی منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

پایانه های مختلف خرده فروشی

الزما در خرده‌فروشی همه‌چیز به  فروشی نمی رسد. الزاما نباید یک فروشگاه یا سایت خرده‌فروشی همه چیز از همه نوع عرضه کند. اگرچه تنوع محصول می‌تواند یک عامل برتری و در عین حال یک عامل بازدارنده در فروش باشد. تصور اکثر مردم از خرده‌فروشی «آمازون»، «دیجیکالا» یا فروشگاههای مشابه است در صورتی که یک سایت ساده‌ی فروش دست‌سازه‌های هنری یا فروش کتابهای تخصصی مشروط بر این که محصول به مشتری و به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد خرده‌فروشی محسوب می‌شود.

انواع سایت‌های خرده فروشی عبارتند از:

  • خرده‌فروشی زنجیره‌ای
  • خرده‌فروشی بازارچه‌ای (پلتفرمی)
  • خرده فروشی تخصصی
  • خرده‌فروشی تخفیفی
  • خرده‌فروشی دانلودی
  • خرده‌فروشی ترکیبی که تلفیقی از فروشگاه فیزیکی و اینترنتی است

اکثر خردفروشی‌های بزرگ فیزیکی در حال حرکت به سمت خرده‌فروشی آنلاین هستند و اکثر خرده‌فروشی‌های آنلاین در حال حرکت به سمت خرده‌فروشی فیزیکی، بر همین اساس اگر تا چند وقت دیگر فروشگاههای اینترنتی رفاه، شهروند و کوروش را در نتایج جستجوها دیدید یا تبلیغ فیزیکی دیجیکالا را در شهر خودتان مشاهده کردید تعجب نکنید.

فرصت های راه اندازی کسب وکار خرده فروشی

فرصت‌های موجود در این نوع  از کسب و کار عبارت از :

  • امکان ارتباط با زنجیره‌ی وسیع تأمین کننده‌ها
  • امکان داده کاوی و بدست آوردن سلایق مشتریان
  • ایجاد جامعه‌ها و باشگاههای فروش
  • امکان فروش‌های چندجانبه‌ی پلتفرمی مثل بازارهای اینترنتی
  • امکان فروش به بازارهای جدید (شبیه ورود دیجیکالا به بازار پوشاک با راه‌اندازی دیجی استایل)

رشد سریع و تاثیرگذار به دلیل وجود مخاطب عام و غیره از مزایا و فرصت‌هایی است که در خرده‌فروشی وجود دارد.

تهدید های راه اندازی کسب وکار خرده فروشی

از تهدیدهای موجود در این نوع از کسب وکار عبارت است از:  امکان بلعیده شدن توسط کسب و کارهای بزرگ، هزینه بالای بازاریابی و تبلیغات به دلیل فضای شدید رقابتی، نیاز به سرمایه‌گذاری برای تأمین و لجستیک کالا، مواجه با نوسانات شدید در بازار داخلی، نیاز به آموزش و تربیت تیم‌کاری حرفه‌ای  از مهمترین ویژگی‌های خرده‌فروشی آنلاین است.

تعریف خرده فروشی دانلودی

«خرده فروشی دانلودی» نوعی از فروشگاههای اینترنتی است که تمامی محصولات آنها غیرفیزیکی و دانلودی می‌باشد. فروش فیلم، موسیقی و کتابهای الکترونیک متداولترین نوع خرده‌فروشی‌های دانلودی است. گستره خرد‌فروشی‌های دانلودی در حال توسعه به انواع و اقسام پروژه‌ها و خدمات از صنعت آموزش و مشاوره گرفته تا برگزاری رویدادها و وبینارهای آنلاین است. پیش‌بینی می‌شود بخش قابل توجهی از صنعت چاپ و نشر، آموزش، موسیقی، سینما، رادیو و تلوزیون و سایر صنایع ارتباطی به خرده‌فروشی برخط تبدیل شوند. اگرچه پیش‌بینی جزئیات چنین آینده‌ای در تخصص آینده پژوهی تجاری است، هم اکنون کسب و کارهای زیادی در زمینه فروش محصولات دانلودی فعالیت می‌کنند. کافیست نگاهی به تعدد فروشگاه های محصولات دانلودی معرفی شده در نت‌استارت بیندازید.

از مزیت‌های مهم این حوزه امکان ورود اکثر کاربران با حداقلی از سرمایه و محصول است،در عین حال که بسیاری از کاربران همزمان مشتری و فروشنده‌اند.

منبع: سایت آرتمن وب

 

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها