عوامل موثر در انتخاب محل فروشگاه

عوامل موثر در انتخاب محل فروشگاه

عوامل موثر در انتخاب محل فروشگاه

مکانی را که برای شروع کار فروشگاه خود انتخاب می کنید، تاثیر بسزایی بر روی همه ی امور مربوط به فروشگاه خواهد داشت. تفاوت بین انتخاب یک مکان غلط و یک مکان صحیح می تواند دقیقا تفاوت بین شکست و موفقیت باشد. در انتخاب محل فروشگاه، آگاهی از مشتریان، تجسم درست از شکل فروشگاه، تعیین نوع محصول، میزان فضای لازم برای انبار، دفتر اداری و پارکینگ مهم است. در زیر به عوامل مهمی که در تعیین محل فروشگاه تاثیر دارند، اشاره می کنیم:

1- نوع کالا

عرضه ی برخی از کالاها در مکانهای خاصی امکانپذیر است. برخی ازمغازه ها حتما باید از لحاظ جغرافیایی در جایی خاص قرار بگیرند. نزدیکی و دوری از رقبا، میزان سهولت دسترسی مشتریان به فروشگاه، شلوغی یا خلوتی محل، اصلی یا فرعی بودن خیابان، قرار گرفتن در مراکز خرید، همه و هکه به نوع کالایی که در یک فروشگاه عرضه می شود بستگی دارد.

2- جمعیت منطقه و نوع مشتریان ساکن در آن

پیش از انتخاب شهر، استان یا محله برای راه اندازی یک فروشگاه، باید روی آن منطقه تحقیقات کافی انجام داد و در مورد بافت جمعیتی منطقه اطلاعات دقیق کسب کرد. تنوع سنی، سطح درآمد، بافت فرهنگی منطقه و علائق مشتریان در موفقیت کسب و کار ما اهمیت دارند.

3- دسترسی، در معرض دید بودن، رفت و آمد

یک محل شلوغ و پررفت و آمد نشانه ی این نیست که در آن منطقه الزاما خریداران زیادی وجود دارد. حتی ممکن است در یک منطقه ی شلوغ خریداران زیادی وجود داشته باشد، اما به دلیل عدم امکان توقف در نزدیکی فروشگاه، دسترسی مشتریان با مشکل مواجه شود.

4- عقد قرار داد، یافتن مکان

در بستن قرارداد اجاره ی محل حتما با افراد مطلع-ترجیحا یک وکیل- مشورت کنید. در خرید ساختمان فروشگاه حتما تحقیق کنید که آیا در طرح نوسازی شهرداری قرار می گیرد یا خیر.

5- رقبا و همسایگان

به دقت به بررسی کسب و کارهایی بپردازید که در مجاورت محلی که شما در نظر گرفته اید، قرار گرفته اند. این کسب و کارها هم می توانند برای کار شما سودمند باشند و هم می توانند به کسب و کار شما لطمه بزنند.

6- هزینه های مربوط به مکان فروشگاه

در کنار هزینه ی اجاره بها، هزینه های مربوط به ساختمان را نیز مثل هزینه ی نگهداری ساختمان و تاسیسات، فضای سبز، شارژ ساختمان، هزینه ی تعمیرات و رنگ آمیزی با تغییر دکوراسیون، هزینه های بازار یابی اضافه برای جلب مشتری، و…در برآورد هزینه های خود در نظر بگیرید.

7- عوامل شخصی

محدودیتهای شخصی خود را مثل محدودیتهای مالی، و دوری و نزدیکی محل سکونت خود به محل فروشگاه بررسی کنید.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها