نبود کنترل و نظارت،بلای خاموش

نبود کنترل و نظارت،بلای خاموش

نبود کنترل و نظارت،بلای خاموش

کنترل یا نظارت هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که تمایل داریم تطابق افراد با استاندارد از قبل تعریف شده را تعیین کنیم.

از طریق کنترل و نظارت سرپرستان نسبت به نحوه تحقق اهداف و انجام عملیات صحيح فروش آگاهی یافته و قدرت پیگیری، سنجش و اصلاح عملیات را پیدا می کنند.

کنترل و نظارت یکی از موثرترین ابزار کار مدیران در رده های مختلف یک سازمان یا فروشگاه از مراتب عالی تا رده های سر پرستی می باشد. هر سازمان یا فروشگاه بدون وجود یک سیستم کار آمد کنترل و نظارت در تحقق اهداف خود موفق نبوده و نمی تواند از افراد، تجهیزات و امکانات خود به خوبی استفاده نماید. جهت انجام یک کنترل مناسب و دقیق باید مراحل زیر را مورد توجه قرار داد.

۱. تعین معیارها و استانداردهای کاری

۲.سنجش و اندازه گیری عملکرد کارکنان و نتایج به دست آمده

۳. مقایسه نتایج با استانداردهای تعریف شده

 ۴. تعریف انحرافات و خطاها

۵. برنامه ریزی و اجرای اقدامات اصلاحی

۶.بهبود فرآیندهای کاری و آموزش پرسنل

برای تعیین آنکه آیا عملکرد فردی در حد استانداردهای قابل قبول است، ما ابتدا نیاز مشاهده این مساله داریم که آنها چه می کنند یا چه کرده اند. تنها در آن صورت است که می توانیم راجع به عملکرد آن ها قضاوت کنیم.

در رابطه با قصد و نیت سرپرست برای نظارت عملکرد هر فرد این مساله مهم است که به خاطر بسپاریم، نظارت ممکن است با اعمال پلیسی و با جاسوسی کردن مقایسه گردد.

در خصوص کنترل نیز ما عملکرد را محک می زنیم تا دریابیم کارکنان چه چیزی را درست و چه چیز را مغایر با استاندارد انجام می دهند.

آگاهی از این که آنها چه چیزی را درست انجام میدهند موقعیت های زیادی را برای ما فراهم می کند، ابتدا آنکه ما با میزان استعداد و تجربه مفید افراد آشنا می شویم. به علاوه با آگاهی از این مساله می توانیم از آن در برنامه ریزی و سازماندهی وظایف دیگر استفاده درست نماییم و در ضمن این امر موقعیتی برای ابراز تقدیر و تشویق درست فراهم می کند. در آخر این عمل می تواند میزان و حیطه تخصص هایی را شناسایی کند که ممکن است در آموزش افرادی که در انجام کار مهارت ندارند به کار گرفته شود.

باید توجه داشت که هر فردی در فروشگاه همچون حلقه ای از یک زنجیر طولانی است و دانستن این مساله که در کجا عملکرد افراد در حد استاندارد نیست این موقعیت را در اختیار ما قرار می دهد که به سرعت اقدامات اصلاحی را به جریان بیندازیم تا باقی حلقه های زنجیر از تاثیرات منفی در امان بمانند. در هر حال هنگامی که با عملکرد زیر استانداردهای موجود روبه رو می شویم باید واکنشی از خود نشان دهیم.

در واقعیت اغلب افراد به طور مستمر عملکرد خود را زیر نظر دارند. ولی وقت یآن ها با الزامات استاندارد آشنا باشند و آنها را درک کنند، به طور کلی می دانند آیا کار درستی را انجام می دهند و یا نه، و در صورتی که نتوانند به این استانداردها دست یابند درصدد دریافت کمک بر می آیند. به عنوان یک سرپرست وظیفه ما آن است که از انجام این روند اطمینان حاصل نماییم و مواردی را شناسایی کنیم که فرد بنا به هر دلیلی توانایی تشخیص و یا تمایلی برای درخواست کمک جهت تصحیح عملکرد زیر استاندارد خود ندارد.

نظارت بعد وسیعی از فعالیت های بازبینی کننده را در بر می گیرد که در یک سوی طیف ارزیابی عملکرد سالانه را شامل می شود که اغلب فرآیندی رسمی با مراحل کاملا تعریف شده است، و در سر دیگر طیف فرآیندی سریع و غیررسمی که یک یا دو دقیقه بیشتر به طول نخواهد انجامید، قرار دارد. هر چند ممکن است زمان و میزان رسمی بودن و اندازه نگهداری سوابق در طول طیف تغییر یابد ولی اصول آن یکی خواهد بود. به هر حال تاکید ما بر نظارت روزانه است که یکی از ابزارهای اصلی شغلی سرپرستی به حساب می آید.

نظارت کردن فرآیندی است که شامل مشاهده و قضاوت در رابطه با رفتار کلی کاری هر یک از کارکنان و همچنین وظایف آنها به طور مجزا میشود. در این راستا باید گفت که در برخی از افراد انجام یکی از وظایف آنها ممکن است نیاز به نظارت مستمر داشته باشد و در رابطه با وظایف دیگر به ندرت نیازی به کنترل باشد، و این به آن معنی است که برای نظارت بر عملکرد فرد در رابطه با هر یک از وظایف آنها باید تعقل نمود.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها