ویژگی های مشتریان امروزی را بهتر بشناسیم

ویژگی های مشتریان امروزی را بهتر بشناسیم

ویژگی های مشتریان امروزی را بهتر بشناسیم

در روزگاری که هر روز مشتریان و بازار رفتار حدید و پیچیده تری از خود نشان می دهند، شناخت اصولی رفتار آنان و برخی از این ویژگی ها می تواند کمک شایانی در بهبود اوضاع و عملکرد ما داشته باشد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با برخی از این ویژگی ها آشنا کنیم.

1) تنوع طلب

مشتریان هر روز به دنبال محصولات جدید با ویژگی های متفاوت و رو به افزایش میباشند و لازم است که هر فروشنده جهت جذب مشتریان محصولات متنوع و البته هم راستا با نیاز مشتریان را در فروشگاه خود فراهم آورد. اصلا بعید نیست که برخی مشتریان محصولاتی را انتخاب نمایند که فروشنده یک فروشگاه به آن هیچ توجه ای نکرده است و یا اینکه مشتری هر روز به دنبال یک محصول جدید باشد. مشتریانی هستند که هر سه ماه یک بار گوشی موبایل خود را عوض می کنند و با در هر دفعه خرید نوع نوشیدنی خود را تغییر میدهند که به انتخاب نهایی خود برسند.

2) باهوش و شکارچی فرصت

مشتریان امروزی بسیار آگاه تر از گذشته شده اند و دامنه اطلاعات آنها بسیار توسعه پیدا کرده است و به خوبی می دانند که چه می خواهند و چگونه باید آن را تهیه نمایند. همچنین مشتریان به دنبال یافتن بهترین محصول و فروشگاه هستند. آنها در بازارهای مختلف جستجو نموده و مناسب ترین فرصت خرید را برای خود فراهم می کنند، لذا فروشندگان باید فروشگاه و محصولات خود را برای مشتریان به یک فرصت تبدیل نموده و با ارائه محصولات مناسب و رعایت اصول رفتاری مناسب که در مقالات بعدی به آن ها اشاره می کنیم، مشتریان را جذب فروشگاه خود نمایند.

3) به دنبال کارایی و دریافت سریع پاسخ هستند

مشتری از فروشنده انتظار کارایی بالا و سرعت سریع پاسخ دهی است. همچنین وی به دنبال دریافت محصولات مناسب هستند و انتظار دارند هنگام حضور در فروشگاه، فروشنده به سرعت به آنها توجه نموده و سریعا نیاز آنها را شناسایی و برآورده نماید. فراموش نکنید که با وجود تعدد فروشگاه های موجود در خصوص هر محصول، مشتریان از شما انتظار سرعت عمل دارند و به همین جهت باید ابعاد فروشگاه و تعداد پرسنل موجود در آن به گونه ای باشد که مشتری در کمترین زمان احتياجات خود را دریافت نماید.

4) قیمت و شرایط رقابتی بهتر 

هر فروشگاه باید ضمن در نظر گرفتن سود مناسب برای محصولات خود، قیمت و شرایط خرید را برای مشتریان فراهم نماید که قابل رقابت با سایر فروشگاه باشد و البته فراموش نکنید که شرایط رقابتی فقط قبمت نمی باشد بلکه ما می توانیم در فروشگاه خود شرایطی را ایجاد کنیم که مشتریان حتی کالای با قیمت بالاتر را نیز از فروشگاه ما تهیه نمایند. مانند: احترام به مشتری، تحویل درب منزل، تعویض مطابق خواست مشتری و غیره.

 

5) وفاداری به مشتری

شاید تا ۱۰ سال قبل و با توجه به تعداد فروشگاهها، مشتریان به ناچار تمامی خرید خود را از یک فروشگاه انجام میدادند، ولی امروزه با توجه به کثرت فروشگاهها در هر کوی و برزن، لازم است که فروشندگان به فراهم آوری محصولات، کالاها و خدمات مورد نیاز مشتریان اقدام نموده و به آنها وفادار باشند و به خواسته های آنها احترام بگذارند. پس محصولاتی را عرضه نمائیم که مشتریان نیاز دارند و یا به شما سفارش می دهند در هر زمان، به هر شکل و با هر بسته بندی.

 

6) جوابگو بودن

مشتریان انتظار دارند که شما در هر زمان جوابگوی احتیاجات آنها باشید، پس زمان کاری فروشگاه خود را به گونه ای تنظیم نمائید که بتوانید در اکثر مواقع که حدس می زنید مشتریان شما جهت خرید مراجعه می کنند در فروشگاه حضور داشته باشید و حتی می توانید با اعلام ساعات کاری فروشگاه، زمان حضور خود را به مشتری اطلاع دهیم.

 

7) به دنبال کسب دانش

مشتریان امروزی علاقه مند هستند ابتدا اطلاعات کافی در خصوص محصول مورد نیاز خود کسب کرده و سپس اقدام به خرید کنند. در نتیجه فروشندگانی را می پسندند که ابتدا به آنها مشاوره و اطلاعات در خصوص محصول بدهند و سپس خرید نمایند. از این رو بتدا به مشتریان مشاوره بدهید و سپس به دنبال فروش و دریافت پول باشید، با این کار او مشتری همیشگی شما می شود. 

 

برگرفته از کتاب:

اصول مدیریت فروشگاه

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها