چند نکته در مورد فروشگاه های خرده فروشی

چند نکته در مورد فروشگاه های خرده فروشی

چند نکته در مورد فروشگاه های خرده فروشی

شاید اگر بر اساس تعداد بخواهیم کسب وکار ها را تقسیم بندی کنیم تعداد فروشگاه هایی که اجناسی را به صورت خرده فرشی عرضه می کنند بیشتر از همه باشد. این فروشگاه ها معمولا به صورت سنتی اداره می شوند و کمتر فروشگاهی را می شود یافت که شما را با روش های منحصر به فرد خودش در فروش و ارائه خدمات غافل گیر کند و این امر لزوم آشنایی هرچه بیشتر خرده فروشان را با تکنیک های بازاریابی نشان می دهد.

اول از همه باید این نکته را یادآوری کنم که بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، امروزه میزان تنوع محصول و قیمت های خوب تنها عامل تعیین کننده در میل به خرید مشتری نیست بلکه مشتری ها بر اساس جذابیت کلی یک فروشگاه نسبت به خرید از آن تصمیم می گیرند یعنی یک مشتری به عواملی مثل سرگرم کننده بودن فروشگاه، اخلاق فروشنده، قیمت ها، کیفیت محصولات، جذاب بودن فروشگاه برای کودکانشان و… تصمیم می گیرد.

در واقع با به وجود آمدن فروشگاه های اینترنتی زیادی که همه محصولات را ارائه می کنند، یک فروشگاه فیزیکی باید جذابیت های بیشتری ایجاد کند تا مشتری علاقه به خرید فیزیکی داشته باشد.

به عنوان مثال مجموعه ای از فروشگاه های لوازم ورزشی در آمریکا وجود دارد که محیط های ورزشی را در داخل فروشگاه ایجاد کرده اند که فرد به هنگام خرید یک وسیله ورزشی می تواند آن را در داخل فروشگاه تست کند. مثلا یک رودخانه مصنوعی ایجاد کرده اند که به درد امتحان کردن قایق های تفریحی یک نفره می خورد.

به گفته متخصصین بازاریابی امروزه مرز بین خرده فروشی و تفریح در حال از بین رفتن است و سرگرم شدن مشتریان به دغدغه بسیاری از مدیران فروشگاه های خرده فروشی تبدیل شده است، هر چند این گفته در ایران شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی در کشورهای پیشرفته این امر در حال اجراست و بانک هایی وجود دارد که به مشتریان خود خدمات رفاهی مثل نوشیدنی و کلاس های یوگا و اینترنت رایگان ارائه می کنند. در کسور ما نیز هر کس که زودتر بتواند این طرز فکر را قبول کند برنده خواهد بود.

تصویر فروشگاه را جدی بگیرید.

تصویر فروشگاه همان ذهنیتی است که در فکر مشتریان نسبت به شما ایجاد می شود و این ذهنیت موجب می شود که در هنگام توصیف فروشگاه شما از کلمات متفاوتی استفاده کنند. یک فروشگاه می تواند تصاویری مثل مفید بودن، امنیت، مهربانی، کیفیت، سادگی، خلاقیت، زیبایی، مردانگی، تنوع، خانوادگی و…. را در ذهن مشتریان ایجاد کند.

فضای فروشگاه را هم جدی بگیرید.

منظور فضای فروشگاه استفاده از رنگ و بو و صدا و موسیقی و مبلمان و سایر عناصر برای خلق یک فضای ایده آل برای مشتری است که با دستکاری هر یک از این عناصر می توان یک احساس خاص را در مشتری ایجاد کرد. یک مثال بسیار جالب در این مورد فروشگاه کینیز هستند که لباس ها و کفش های مخصوص بیرون از خانه را عرضه می کنند. این فروشگاه با ترکیب حرفه ای موزیک با محسط فروشگاه سعی کرده موسیقی هایی با حال و هوای طبیعت پخش کنند که فرد احساس بیرون از خانه بودن را تجربه کند.

حس گرهایی که سقف این فروشگاه نصب شده است که تشخیص می دهد که فرد به چه سمتی حرکت می کند و بر اساس محصولاتی که در آن سمت وجود دارد موسیقی خاصی پخش می کند. مثلا اگر مشتری به سمت کفش های ساحلی حرکت می کند موسیقی امواج دریا پخش می شود.

موارد دیگری مثل طراحی دکوراسیون داخلی، چیدمان فروشگاه و…. هم وجود دارد که در فرصت های آینده به آنها خواهیم پرداخت.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها