شش نکته ی مهمی که یک فروشنده همیشه باید رعایت کند

شش نکته ی مهمی که یک فروشنده همیشه باید رعایت کند

شش نکته ی مهمی که یک فروشنده همیشه باید رعایت کند

مسئولین هر فروشگاه صرف نظر از ابعاد فروشگاه و یا مجموعه محصولات و کالاهایی که به مشتری ارائه می کند، می باید مجموعه ای از نکات را رعایت نمایند تا بتوانند به حداکثر رضایت مشتری را کسب کنند.

چنان چه شما نیز صاحب کسب و کاری هستید علی الخصوص اگر با مشتریان هر روز رو در رو می شوید توصیه می کنیم این نکات را رعایت کنید.

 

ا. خوشامدگویی

نیاز است که در جلوی درب ورودی فروشگاه فردی ورود مشتریان را خوش آمد گفته و از آنها استقبال نماید. اگر این خوش آمد گویی همراه با روی باز و لبخند باشد، تاثیر بیشتری دارد زیرا هر صورتی با لبخند زیباتر می شود.  حال اگر فروشگاه شما کوچک است پیشنهاد می گردد هنگام ورود مشتری اولین فردی که با مشتری رودر رو می شود این مسیولیت را انجام دهد، پس هنگام رویارویی با مشتری لبخند بزنید و به وی نگاه کنید، نشان دهید که بدون توجه به سن، نژاد، قومیت، فرهنگ و غیره وی را دوست دارید و برای شما محترم بوده و آماده برآورده کردن نیازهای وی هستید.

 

۲. مشاوره و راهنمایی

می باید در هر فروشگاه و چنانچه فروشگاه بزرگ می باشد در کنار هر غرفه، قفسه و یا محل خرید، فرد یا افرادی به عنوان مشاور خرید حضور داشته باشند تا چنانچه مشتریان نیاز داشتند آنها را راهنمایی نموده و در خصوص کارایی و کیفیت محصول مطلع نمایند. زیرا با خرید اشتباه محصول خاطره بدی از فروشگاه در ذهن وی نقش می بندد.
پیشنهاد می گردد هنگام خرید مشتری فرد با افرادی مطلع و ترجیحا با لباس فرم و ظاهری آراسته که نشان دهنده پرستیژ و کلاس فروشگاه شما می باشد، در کنار محصولات و غرفه ها حضور داشته باشند تا در صورت نیاز به مشتریان مشاوره و راهنمایی بدهند.

 

۳. امکانات رفاهی 

نیاز است که جهت خلق خاطره ای خوش از خرید برای مشتریان، در هر فروشگاه امکانات رفاهی جهت خرید مشتریان ایجاد نماید که برخی از آنها شامل نگهداری کالای خریداری شده از فروشگاههای دیگر، محل نگهداری و بازی کودکان، جای پارک خودرو، دستگاه pos (خرید با کارت بانک) و غیره می باشد. فراموش نکنید که مشتریان با خاطر آسوده خرید بیشتری کرده و در این صورت درک ذهنی آنها از فروشگاه شما آرامش و تأمین نیازها می گردد.
پیشنهاد می گردد با توجه به موقعیت مکانی، سایز فروشگاه و نوع محصولاتی که ارائه می کنید امکانات رفاهی را در حد توان فراهم نمائید. (تاکسی سرویس، کمک به سالمندان، صندلی جهت استراحت، دریافت وجه و غیره)

 

۴. همسانی فروشندگان 

فروشندگان هر فروشگاه می باید با وضعیت ظاهریشان و با لباس های متحدالشكل برای فروشگاه های بزرگ در فروشگاه قابل شناسایی باشند. تا مشتریان در صورت نیاز به راحتی آنها را شناسایی نموده و به آنها مراجعه نمایند. بهتر است این وضعیت ظاهری به گونه ای باشد که مشتریان بتوانند به راحتی مدیر فروشگاه را از دیگر فروشندگان متمایز سازند.
پیشنهاد می گردد لباس فروشندگان با فرهنگ و عرف جامعه مشتریان هماهنگ باشد و باعث تحریک، تنفر و با اعتراض مشتریان نگردد. ۵. احترام به مشتری / مدیریت هر فروشگاه باید اصولی را جهت تکریم و احترام به مشتری تعریف نموده و کلیه فروشندگان را در هنگام استخدام ملزم به رعایت آنها نماید. این اصول باید هماهنگی با فرهنگی، مذهب و عرف و جامعه مشتریان فروشگاه باشد.

۵. احترام به مشتری

مدیریت هر فروشگاه باید اصولی را جهت تکریم و احترام به مشتری تعریف نموده و کلیه فروشندگان را در هنگام استخدام ملزم به رعایت آنها نماید. این اصول باید هماهنگ با فرهنگی، مذهب و عرف و جامعه مشتریان فروشگاه باشد. پیشنهاد می گردد مدیر فروشگاه اصول، گفتار و کرداری که مناسب شأن مشتریان خود می داند را تعریف کرده و کارکنان را ملزم به رعایت آنها بنماید. نوع خوش آمد گویی، نحوه پاسخ دادن به مشتری، تشکر از خرید و غیره.

 

۶. یکدلی و صمیمیت

فروشندگان هر فروشگاه می باید از طریق ایجاد صمیمیت با مشتریان با آنها ارتباط دوستانهای همراه با احترام برقرار نمایند تا مشتری در محیطی آرام و دوستانه خرید خود را انجام بدهد. سعی کنید نام فروشگاه شما برای مشتری یاد آور صمیمیت و یك دلی باشد.
پیشنهاد می گردد فروشندگان تلاش کنند تا خواسته های مشتری را بشناسند، راه حل مناسب به وی ارائه دهند، به اشکالات مشتری جواب بدهند، مشتری را برای خرید فانع کنند.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
شگفت انگیز ها